הסכם ממון על ירושה

מדוע מומלץ לערוך הסכם ממון כדי להגן על ירושה עתידית?

עורך דין עמית ורד, מומחה להסכמי ממון, מסביר את הנושא ונותן דוגמאות.

יש לכם שאלה? אנחנו כאן בשבילכם.

הסכם ממון על ירושה עתידית

הסכם ממון על ירושה עתידית – מתי הוא חשוב? בסקירה זו נדון בסוגיה הבאה: האם כדאי לערוך הסכם ממון אשר יתייחס לנכסים (כגון: כסף, דירה, עסק, וכו’), הצפויים להתקבל רק בעתיד בירושה לטובת מי מבני זוג במהלך תקופת הנישואין? (למשל: הסכם ממון על דירה בירושה).

__________

לידיעתכם, באתר זה קיים מאגר משפטי מקיף בו תוכלו למצוא את כל מה שחשוב לדעת על הסכמי ממון בישראל. אז אם עדיין לא הספקתם לקרוא את המדריך הראשי שלנו על הסכמי ממון – תוכלו להתחיל ממנו.


הצגת הדילמה

מורן ועידו הם זוג צעיר, העומדים להינשא בקרוב. לשניהם אלו נישואין ראשונים. למורן תואר בכימיה והיא עוברת כשכירה בחברת תרופות. לעידו תואר ראשון בכלכלה והוא עובד כשכיר בתור אנליסט בבית השקעות. המשכורות שלהם זהות, פחות או יותר. המדובר בזוג צעיר בסוף שנות העשרים, ואין למי מהם כמעט חסכונות בבנק. יחד עם זאת, המשפחה של מורן אמידה יחסית, כך שהיא צפויה לקבל ירושה עתידית נאה מאת הוריה (דירת מגורים, כספים בסכומים גבוהים, ועוד), עם הגיעם ל-120…

מורן ממש מתלבטת האם כדאי לה לערוך עם עידו הסכם ממון לפני החתונה. היא מאוד אוהבת את עידו, מתרגשת לקראת החתונה המתוכננת, ומתביישת להעלות בפניו את הנושא. מורן אומרת לעצמה: “מה לי ולהסכם ממון עכשיו? עידו הוא בחור ישר והגון, אני סומכת עליו”.

בנוסף, היא שמעה מהחברה הכי טובה שלה, מיכל, וגם קראה באינטרנט, כי כאשר מדובר בירושה עתידית, הרכוש אמור להיות מוגן ושייך אך ורק לה במצב של גירושין חלילה, ולכן אין צורך לערוך הסכם ממון על דירה בירושה וכיו”ב.

הוריה של מורן קצת מודאגים ולחוצים מהנושא. שכן, הם חוששים לגורל הירושה אותה הם יעניקו לה בעתיד. הם אמנם מעריכים את עידו וכמובן שמחים על החתונה של בתם עמו, אבל, כדבריהם: “מורני, סבא וסבתא וגם אנחנו עבדנו קשה כל החיים בשביל הרכוש שצברנו, ולעולם אי אפשר לדעת מה ילד יום […]”, והם מפצירים בה: “עם כל הכבוד, את חייבת לעשות הסכם ממון!”.


ירושה עתידית וחוק יחסי ממון

חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל”ג-1973 (להלן – “חוק יחסי ממון”) קובע:

“5. (א) עם התרת הנישואין או עם פקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג […] זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, למעט:

(1). נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין;

(2). […];

(3). נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן ביניהם […].”

כעולה מלשון חוק יחסי ממון, נכסים שמי מבני זוג נשואים קיבל בירושה במהלך תקופת הנישואין אינם ברי איזון במקרה שהקשר מסתיים, כלומר, אותם נכסים אמורים להיוותר בבעלות הצד שקיבל אותם בירושה.

לכאורה, אם כן, לפי ‘החוק היבש’, לא חייבים לערוך הסכם ממון לפני נישואין לגבי נכסי ירושה עתידית.

ברם, החיים הם לא כה פשוטים. כפי שנדגים בפניכם להלן, כאשר בני זוג לא עורכים ביניהם מבעוד מועד הסכם ממון, אזי בלא מעט מצבים עלולה להיות חשיפה בעייתית מפני תביעה משפטית של הצד השני, ככל בנוגע לגורל כספי ירושה בעת פקיעת הקשר.

כל זאת, מאחר וחוק יחסי ממון מאוד לקוני בנושא, ולאור פסיקות של בתי המשפט, הנובעות (גם) מהתנהגות הצדדים ביחס לאותם נכסים לאורך שנות הנישואין, כגון: ערבוב נכסים, עליית ערך, השבחה, תשואות, תחלוף (‘גלגול’) של נכסים, השקעת זמן, אנרגיה וכסף לשם שמירה על הנכסים והחזקתם, וכיו”ב.

המטרה של הסכם ממון על ירושה עתידית – להבטיח, כי כל הנכסים אשר מקורם בירושה (וזה יכול להיות, למשל: הסכם ממון על דירה בירושה, כספים, רכב, עסק, מיטלטלין, וכיו”ב), אשר מי מבני הזוג יקבל לטובתו במהלך תקופת הנישואין, לא יחולקו במסגרת ‘הסדר איזון המשאבים’ הקבוע בחוק יחסי ממון, במקרה של פרידה וגירושין.

יצוין, כי הסכם ממון על ירושה עתידית כדאי לחתום כבר לפני החתונה על מנת להסדיר מראש את הסוגיה, אולם ניתן לעשות את ההסכם גם אחרי הנישואין.

כמו כן, הסכם ממון על ירושה עתידית הוא מומלץ גם עבור בני זוג ידועים בציבור (מידע נוסף בנושא ניתן לקרוא כאן: הסכם ממון ידועים בציבור).


האם כדאי לערוך הסכם ממון על ירושה?

בחלק זה נציג בפניכם מספר דוגמאות לגבי החשיפה המשפטית הצפויה למורן, באשר לממון אותו ירשה מאת הוריה לאחר פטירתם.

הוריה של מורן ערכו צוואה בה הורישו לה ולאחיה דירה, בחלקים שווים. הדירה נמכרה והתמורה חולקה בין מורן ואחותה, כל אחת קיבלה לידה מיליון וחצי ש”ח. כמו כן, ההורים השאירו לשתיהן את העסק המשפחתי, המנוהל בפועל על ידי מורן.

למורן ועידו נולדו בינתיים שני ילדים מקסימים, וכעת מורן בהיריון. הם מעוניינים לשדרג את הדירה שלהם לבית פרטי גדול יותר, באמצעות הכסף שירשה מורן, וכן לקיחת הלוואת משכנתה.

הסכם ממון טרום נישואין, בהחלט יכול להסדיר באופן מקצועי את הנושא.

דוגמה ראשונה –

מורן הפקידה בינתיים את הכסף בחשבון המשותף שלה עידו ושלה.

הכסף גם עשה תשואה לא רעה בכלל.

יחסי הצדדים עלו על שרטון, ולהפתעתה של מורן, עידו דורש כעת לקבל מחצית מהסכום (כולל הריבית), מאחר ולדבריו של עורך דינו, הפסיקה קובעת שברגע שמורן הפקידה את כספי הירושה לחשבון המשותף, לפי החוק מדובר בכוונת שיתוף וכל הכספים שבחשבון הפכו להיות משותפים.

דוגמה שנייה –

מורן הפקידה את הכסף לחשבון המתנהל על-שמה בנפרד.

בזכות עצות טובות שקיבלה מורן מעידו, הכסף הופקד בתיק ני”ע ותוך כחמש שנים כמעט הכפיל את עצמו.

יחסי הצדדים עלו על שרטון, ולהפתעתה של מורן, עידו דורש כעת לקבל מחצית מעליית הערך של הכסף (כמעט 750 אלף ₪…), מאחר ולדברי עורך דינו, הפסיקה קובעת שעידו השקיע זמן, מאמץ ומחשבה בכך שעזר למורן להכפיל את שווי תיק ההשקעות (שאחרת, הריבית הרגילה שמורן הייתה מקבלת מהבנק הייתה אפסית…).

דוגמה שלישית –

מורן ועידו רכשו את הבית המיוחל, אשר נרשם בבעלות הצדדים בטאבו לפי מחצית לכל צד.

כמו כן, יתרת כספי הירושה של מורן נוצלו לטובת רכישת ריהוט חדש לבית, מכשירי חשמל, שיפוץ, ועוד. בינתיים, שווי הבית הלך וגדל…

יחסי הצדדים עלו על שרטון.

להפתעתה של מורן, עידו דורש כעת לקבל מחצית מהבית, כולל עליית ערכו, ולרבות מחצית מהתכולה, כולל הדברים שנרכשו מכספי הירושה של מורן, מאחר ולדברי עורך-דינו הבית רשום בטאבו על-שניהם בחלקים שווים, והתכולה שימשה את שניהם משך מספר שנים כך שיש גם לגביה כוונת שיתוף בנכסים.

דוגמה רביעית –

מורן ניהלה את העסק המשפחתי באופן מצוין ולשמחתה העסק משגשג, שילש את היקף הכנסותיו, ואפילו נפתחו לו שני סניפים נוספים, בחולון ובאילת.

זה לא היה פשוט, מורן הקדישה לכך לא מעט זמן על חשבון חיי המשפחה, עידו תמך בה (כאשר היא הייתה נוסעת לסניף באילת אחת לשבוע, הוא היה נמצא עם הילדים, וכו’). בנוסף, עידו סייע לה בבניית תכנית עסקית ועצות פיננסיות נוספות לגבי העסק, ולפעמים גם היה מגיע בעצמו לעזור שם.

יחסי הצדדים עלו על שרטון.

להפתעתה של מורן, עידו דורש כעת מחצית מהחלק של מורן בעסק, ולחלופין את עליית הערך של העסק המקורי, וכן מחצית משני הסניפים החדשים שנפתחו בתקופת הנישואין.

בעצת עורך דינו, עידו פנה והגיש תביעה לסעד הצהרתי בעניין זה לבית המשפט, כולל צו מניעה דחוף, לפיו למורן אסור לקבל מעתה ואילך שום החלטות חשובות בעסק בלעדיו, וגם אסור לה לחתום על שיקים בחשבון הבנק של העסק, והכול מבלי לקבל אישור מראש ובכתב מעידו, לטענתו, בהיותו הלכה למעשה בעלים של העסק במשותף עם מורן (ואחותה) מכוח יחסי שיתוף לפי חוק יחסי ממון והפסיקה הרלוונטית בתחום.

כמו כן, עידו לא הסתפק בכך, והוא גם מעוניין לרכוש את החלק של מורן בעסק, להוציא אותה ממנו, ובפועל להשתלט עליו, ולחלופין מתרה במורן שאם זה לא יקרה, העסק יימכר ב’נזיד עדשים’ לצד שלישי…


המסקנה: מומלץ לערוך הסכם ממון על ירושה עתידית!

איזה בלגן. בהחלט לא נעים…

הסכם ממון מקצועי היה יכול להגן על מורן, ולהסדיר מראש לפני החתונה את כל הבעיות אשר הוצגו בדוגמאות לעיל, כמו גם עניינים נוספים (שמפאת חוסר היריעה לא הבאנו כאן), ולחסוך למורן מפח נפש רב, כמו גם אבדן כספי של נכסי הירושה של הוריה, כולם, ולמצער בחלקם הגדול. מניעת התדיינויות משפטיות סבוכות, עם הוצאות גבוהות, לילות רבים בלי שינה, וכמובן השפעה הרסנית של הסכסוך בין מורן לעידו הנלחמים זה בזה על ילדיהם הקטנים.

באמצעות הסכם ממון טרום נישואין אצל עורך דין מומחה להסכמי ממון ניתן היה לקבוע מראש – בזמן שהאהבה, האמון וההיגיון עוד שררו בין הצדדים לפני החתונה – מנגנונים משפטיים מסודרים וברורים למצב של פקיעת הקשר; ולמשל:

  • להגן על כספי ירושה עתידית של מורן.
  • להגן על עליית ערך של כספי ירושה עתידית של מורן.
  • להגן על כספי ירושה עתידית של מורן, אשר שימשו לקניית הבית, השיפוץ, וכו’ (כגון: רישום הנכס בטאבו באחוזים שונים, בהתאמה לפי החלק היחסי שכל אחד מבני הזוג הביא: הכסף הנפרד של מורן מהירושה, הכסף המשותף שצברו הצדדים, תשלומי משכנתה, וכו’).
  • להגן על כספי ירושה עתידית של מורן, אשר שימשו לרכישת הריהוט והציוד לבית.
  • להגן על העסק שהתקבל לטובת מורן (ואחותה) בירושה מאת הוריה (תוך קביעת מנגנונים ספציפיים לגבי הגנה על זכויות הבעלות בו, התייחסות למצב של גירושן ופירוק שיתוף, זכויות ניהול בעסק, ועוד).

 

__________

מתלבטים לגבי הסכם ממון על ירושה עתידית? יודעים למה?
כי הנושא רגיש ומעבר לפרמטרים ‘היבשים’ הרגילים, חשוב שהזוגיות לא תיפגע.
בחירה נכונה של האדם, האישיות של עורך הדין – היא המפתח להצלחה!

בואו לפגוש אותנו ותרגישו באינטואיציה שלכם האם אנחנו מתאימים לכם.

דברו איתנו: 03-9499555
__________
אנחנו כאן בשבילכם לייעוץ משפטי ו/או תיאום פגישה דברו איתנו
up

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    מעדיפים להתקשר? 03-9499555 | הפנייה אינה מחייבת אתכם. סודיות מובטחת.
    close
    WhatsApp chat