הסכם ממון ידועים בציבור - כל מה שחשוב לדעת!

שוקלים לערוך הסכם ממון בין ידועים בציבור?

כאן תמצאו כל מה שבאמת חשוב לדעת על הסכם ממון ידועים בציבור.

מאגר מידע מקצועי עם תוכן עשיר הכולל הסברים, המלצות וטיפים.

 

הסכם ממון בין ידועים בציבור

הסכם ממון ידועים בציבור

הסטטוס של ידועים בציבור בישראל

הסכם ממון ידועים בציבור הולך וצובר תאוצה בחברה הישראלית. בשנים האחרונות, יותר ויותר בני זוג מנהלים חיים משותפים של ידועים בציבור מבלי להינשא ומעוניינים להגן על רכושם.

‏בניגוד לבני זוג המנהלים מערכת יחסים קלילה יותר מהסוג של “חברים”, ידועים בציבור הם בני זוג אשר החליטו לשזור את חייהם וגורלם יחד, אולם בחרו שלא להינשא מסיבות שונות.

תיתכנה לכך מספר סיבות, בין היתר, כגון:

  • בני זוג, אשר אינם מעוניינים להינשא מבחינה עקרונית ו/או מצפונית (כגון: אינם מכירים בממסד הדתי).
  • בני זוג בפרק ב’, אשר כבר התגרשו ו/או התאלמנו וכעת אינם מוצאים לנכון להינשא בשנית.
  • מצב של איסור מטעמים דתיים (למשל: כהן וגרושה, ילד ממזר, דתות שונות, וכיו”ב).
  • בני זוג שמי מהם הוא אלמן, המעדיפים שלא להינשא, על מנת לא לפגוע בזכויות שונות, הניתנים לאלמנים, חד הוריים וכו’.
  • בני זוג חד מיניים (ששניהם הם מאותו המין).

יצוין, כי אין חוק אחד המגדיר במפורש את המונח של “ידועים בציבור”. ההגדרה מצויה במספר חוקים, כמו גם ‏בפסיקה הענפה של בתי המשפט.

כפי שנסביר להלן, במקרה של ידועים בציבור קיימת חשיבות גבוהה מאוד לעריכת הסכם ממון מקצועי מקיף פרטני ומדויק, באמצעות עורך דין הסכם ממון מומחה.

הקושי המשפטי הרב הטמון בהגדרת המונח של ידועים בציבור תואר על ידי בית המשפט העליון בפרשת דרדיאן נגד עמידר (פד’י י’ט (3) 259, בעמוד 261), כך:

“הגדרתה המשפטית המדויקת של הידועה בציבור כאשתו היא קשה כקריעת ים סוף, או בלתי אפשרית כפתרון בעיית רבוע העגול.

נתנו לנו שלושה נתונים: ידועה, בציבור, כאשתו, ולא נתפרש לנו לא מקורו של הידע, לא זהותו של הציבור, ואף לא מהותה של האישות שהציבור היודע מייחס לזוג הבלתי נשוי. הווה אומר: ‘משלושה נעלמים עלינו לעשות נגלה אחד.”

לפי פסיקתו של בית המשפט העליון, על מנת להכיר במעמד של ידועים בציבור, יש להוכיח שני תנאים בסיסיים (מצטברים):

1.  מסגרת של חיי אישות כבעל ואישה.

2. ניהול משק בית משותף.

כדברי כבוד השופט ברנזון בתיק ע’א 621/69 נסיס נגד יוסטר (פד’י כ’ד (1), 617, בעמוד 619):

“יש כאן שני יסודות: חיי אישות כבעל ואישה וניהול משק בית משותף.

היסוד הראשון מורכב מחיים אינטימיים כמו בין בעל ואשתו המושתתים על אותו יחס של חיבה ואהבה, מסירות ונאמנות, המראה שהם קשרו את גורלם זה בזה […].

היסוד השני הוא ניהול משק בית משותף. לא סתם משק בית משותף מתוך צורך אישי, נוחות, כדאיות כספית, או סידור ענייני, אלא כפועל יוצא טבעי מחיי המשפחה המשותפים, כנהוג וכמקובל בין בעל ואישה הדבקים אחד בשני בקשר של גורל חיים והאישה משמשת לו עקרת בית […].”

יצוין, כי גם המחוקק הישראלי כבר הכיר במספר מקרים בסטטוס של ידועים בציבור, במסגרת חיקוקים שונים.

כך, למשל, בסעיף 55 לחוק הירושה התשכ”ה-1965, אשר כותרתו – “מעין צוואה”, קיימת התייחסות לעניין של ידועים בציבור, והוא משווה בהקשר זה את מצבם של ידועים בציבור לזה של זוגות נשואים:

“איש ואישה החיים חיי משפחה במשק בית משותף אך אינם נשואים זה לזה ומת אחד מהם ובשעת מותו אף אחד מהם לא היה נשוי לאדם אחר, רואים את הנשאר בחיים כאילו המוריש שציווה לו מה שהנשאר בחיים היה מקבל בירושה על פי דין אילו היו נשואים זה לזה, והוא כשאין הוראה אחרת, מפורשת או משתמעת בצוואה שהשאיר המוריש”.

בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ”ה-1995 נקבע: “אשתו – לרבות הידועה בציבור כאשתו והיא גרה עמו”. דהיינו, כל הזכויות (ו/או שלילת הזכויות, לפי העניין) הקיימות מכוח החוק לאישה נשואה, מוקנות אף לבת זוג שינה בסטטוס של ידועה בציבור.

בחוק משפחות חד-הוריות, התשנ”ב-1992 המונח “הורה יחיד”, מוגדר כמי “שהוא אינו נשוי ואין אדם הידוע בציבור כבן זוגו”.

נוסף על כך, בשנים האחרונות, פסיקת בתי המשפט בישראל התפתחה וגילתה גמישות רבה, בהתייחס למסגרת של ידועים בציבור בתור סטטוס משפטי, אשר מקנה זכויות חרף העובדה, כי עסקינן במערכת יחסים, אשר היא בלתי פורמלית.

לכן, עם השנים התנאים הנדרשים על מנת להיכנס להגדרה של “ידועים בציבור” הפכו גמישים יותר.

עם זאת, העובדה כי בני זוג מקיימים ביניהם מערכת יחסית של חיים משותפים, אך אינם ממסדים את הקשר הזוגי שביניהם על ידי טקס פורמלי של נישואין (ובייחוד כאשר הם נוהגים כך מתוך רצון והדדי ובחירה חופשית, ולא עקב היותם מנועים להינשא זל”ז) אינה חסרת נפקות לחלוטין. שכן, במקרים מסוימים, היא עשויה דווקא להעיד על עצם ארעיותו של הקשר ו/או על ראייתם בו בבחינת קשר בלתי מחייב, וכיו”ב.

המבחן האם בני זוג הם ידועים בציבור הוא מבחן מהותי ולא כמותי – האם טיב היחסים ביניהם מעיד על זוגיות ‏עמוקה אשר עונה להגדרה של “ידועים בציבור”. ‏

ידועים בציבור – מורכבות ודילמות

בניגוד לבני זוג נשואים הזקוקים להצהרת אהבים במסגרת טקס קידושין ואירוע חתונה אשר יעגנו זאת באופן רשמי, ידועים בציבור היא מערכת יחסים זוגית, אשר בלא מעט מקרים נוצרת “יש מאין”. כלומר, באמצעות עצם קיום הזוגית והתנהגות הצדדים בפועל, ולאו דווקא על דרך ההצהרה.

ומה הכוונה? אם אתם זמן מה יחד, יוצאים ומבלים, החברים ובני המשפחה שלכם כבר מכירים את בן או בת הזוג שלכם, כספים עוברים ביניכם (יכול להיות גם באופן סמלי) ואתם ישנים יחד מספר פעמים בשבוע (לאו דווקא גרים יחד), אתם עשויים להיחשב בתור בני זוג ידועים בציבור, גם אם לא התכוונתם לכך כלל ועיקר.

משמעות הדבר היא, כי החל למן מועד היווצרות הזוגיות ועד לפירוקה יתכן וחלים עליכם כל החוקים של בני זוג ידועים בציבור, כאשר מה שכל אחד מכם יצבור במהלך הקשר עשוי להיחשב כשייך לשניכם ותחול עליכם חזקת שיתוף רכושי גם בפירוק הקשר.

על מנת למנוע מאבקים משפטיים עתידיים, מומלץ לערוך הסכם ממון בין ידועים בציבור בסמוך למעבר שלכם למגורים ‏משותפים. כדאי להעלות את הנושא הסכם ממון מוקדם ככל הניתן (ורצוי אפילו לפני המגורים המשותפים). ‏שכן, על פי רוב, בשלב הזה נחשפים הרצונות האמיתיים ולרבות מניעים נסתרים. עולים וצפים על פני השטח דברים אשר אולי לא הבחנתם בהם קודם לכן .

לפיכך, אם נראה לכם כי הקשר מתחיל להיות אינטנסיבי ורציני יותר, מומלץ כי תערכו ביניהם הסכם ידועים בציבור, אשר יגדיר את המטרות והשאיפות המוסכמים ההדדיים שלכם.

חשוב לדעת, כי במצב המשפטי הקיים בישראל זוגות ידועים בציבור נמצאים בחוסר ודאות רבה יותר, לעומת זוגות נשואים.

יש לכך מספר סיבות עיקריות:

הראשונה

במקרה של זוגות נשואים, ההסדר של “איזון משאבים” (חלוקה שווה של הרכוש שנצבר, במקרה של פקיעת הקשר, עקב פרידה, או פטירה), הקבוע בחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל”ג-1973 (להלן – “חוק יחסי ממון”), חל מעצם היותם נשואים.

ההגדרה של הקשר הזוגי הנדרש לפי חוק יחסי ממון היא קשיחה ומתייחסת רק לבני זוג אשר עתידים להינשא, או כאלו שכבר נישאו.

משכך, על בני זוג נשואים חל ‏באופן אוטומטי חוק יחסי ממון הקובע, כי כל הרכוש אשר נצבר במהלך תקופת הנישואין (הערה: מלבד מתנות, ירושות וכספי פיצויים בגין נזקי גוף), ‏הוא משותף.

לעומת זאת, על ידועים בציבור לא חל חוק יחסי ממון, אלא “חזקת שיתוף”, אשר משמעותה היא כי הרכוש אשר נצבר במהלך תקופת החיים המשותפים ייחשב כמשותף רק אם התקיימה ביניהם כוונת שיתוף.

כלומר, במקרה של ידועים בציבור השיתוף אינו אוטומטי, ובעיקר ככל הנוגע לרכוש שהוא חיצוני לתא המשפחתי (כגון: נכס ‏עסקי). משכך, על המבקש שיתוף להוכיח כי אמנם הייתה כוונת שיתוף גם ביחס לנכסים אלו.

לכן, במצב של סכסוך משפטי עתידי בין ידועים בציבור, יהיה על הצד הטוען לשיתוף בנכסים לחצות בבית המשפט שתי משוכות:

  • להוכיח, כי הם אמנם נכנסים להגדרה של ידועים בציבור.
  • להוכיח, כי חלה חזקת שיתוף על הנכסים הספציפיים שבמחלוקת.

השנייה

במקרה של זוגות נשואים, מועד החתונה מהווה באופן רשמי וברור את היום הקובע, מבחינת הסוגיה של תחילת השיתוף בנכסים, כלומר, יש עבורם “קו זמן” ברור לגבי המועד שבו כלל הנכסים שהם יצברו יהיו משותפים (כל מה שנצבר במהלך הנישואין) ואיזה נכסים יהיו נפרדים (מה שנצבר על ידי כל צד לפני הנישואין).

לעומת זאת, אצל ידועים בציבור, המצב הוא לעתים מטושטש ומורכב יותר. עשויות להתעורר מחלוקות, כגון: מתי למעשה מתחילה השותפות בנכסים? האם מהיום שבו הכירו בני הזוג? ואולי מהיום שבו עברו בני הזוג להתגורר יחדיו? או האם היה זה רק כאשר הם פתחו חשבון בנק משותף? או רק כאשר נולדו להם ילדים משותפים? וכהנה וכהנה.

השלישית

לעתים, עולה הצורך לקבל הכרה לעניין זכויות שונות המגיעות לבן הזוג הידוע בציבור, מאת מוסדות רשמיים של המדינה ו/או או גופים אחרים.

הסכם ממון בין ידועים בציבור יכול בנקל לפתור את כל אותן דילמות, ואף אחרות…


מה זה הסכם ממון ידועים בציבור?

הדרך המשפטית להסדיר את מערכת היחסים הכלכלית בין בני זוג ידועים בציבור, הן למהלך תקופת הקשר והן לעת משבר ופרידה – היא באמצעות עריכת הסכם ממון בין ידועים בציבור.

במקרה של בני זוג ידועים בציבור ההסכם אמנם בנוי מבחינה משפטית באופן דומה להסכם ממון, אולם אינו מאושר מכוח חוק יחסי הממון.

יצוין, כי נהוג לכנות הסכם ממון בין ידועים בציבור במספר שמות:

  • הסכם ידועים בציבור.
  • הסכם ממון ידועים בציבור.
  • הסכם חיים משותפים.
  • הסכם לחיים משותפים ויחסי ממון.

ככלל, המטרה העיקרית של הסכם ממון בין ידועים בציבור היא להסדיר בראש ובראשונה את מכלול הסוגיות הרכושיות בין בני הזוג (“מה שייך למי”). ברם, ניתן גם לכלול בו התייחסות לסוגיות ‏נוספות, כגון: פתיחת חשבון בנק משותף, מימון הוצאות משק הבית המשותף, ועוד.

הפורמט של ההסדר הרכושי מושפע בהינתן מספר פרמטרים, כגון: הגיל של בני הזוג, האם מדובר בפרק ב’, האם הם מעוניינים בילדים משותפים? האם יש פערי רכוש משמעותיים ביניהם? האם למי מהם יש דירה, או עסק? האם צפויות להתקבל לטובת מי מהם ירושות ו/או מתנות ובאיזה היקפים, האם יש פער משמעותי ‏בהיקף ההשתכרות כל בני הזוג? ועוד. ‏

אם קיים פער משמעותי בין בני הזוג, יטה הצד החזק יותר כלכלית לדרוש הפרדה רכושית ויבקש להגן על הרכוש אותו צבר ‏עד כה. דרישה זו היא לגיטימית לחלוטין (וממילא, רכוש אשר נצבר לפני תחילת הקשר הזוגי אינו מהווה רכוש משותף). ‏ואולם, על פי רוב הקונפליקט העיקרי עשוי להתעורר בכל הנוגע להחלטה איזה משטר רכושי יחול בעתיד במהלך תקופת החיים המשותפים, קרי – הפרדה מוחלטת, או שיתוף.

עריכת הסכם ממון בין ידועים בציבור, יכולה לתת מענה מצוין לצרכים האישיים, המשתנים והספציפיים שלכם כבני זוג, תוך יצירת ודאות ובהירות משפטיים, באשר לסוגיות של שיתוף כלכלי ו/או הפרדה רכושית, לפי העניין, הצפויים לכם בעתיד במקרה של פירוד.

מה כולל הסכם ממון ידועים בציבור?

הגדרת הקשר ותקופתו

כמו כל חוזה, בסיסו של ההסכם היא הגדרת הקשר בין הצדדים החתומים עליו.

האם הצדדים מעוניינים לכונן ביניהם מערכת יחסים זוגית של חיים משותפים? (ואם כן – ממתי?) או אולי מסיימים אותה ונפרדים? (ואז יש להגדיר את מועד הפרידה וכל הכרוך בה).

הסכם ממון ידועים בציבור כולל על פי רוב מנגנון פירוד מוסכם, אשר הקובע את אופן ביצוע הפרידה, לרבות הפרדת מקום המגורים.

‏מקובל לכלול בו מנגנון של הודעת פרידה בכתב. לדוגמה: מועד של 60 יום מהודעת הפרידה, אשר ממנו ואילך י‏פעלו הצדדים להפרדת מגוריהם, וכן לעניין חלוקת רכוש משותף, אם נצבר.

כמו כן, יש להגדיר במסגרת הסכם ידועים בציבור את המטרות שלו. לעתים, זה לא פשוט ונידרש למצוא דרכים משפטיות יצירתיות לשקף אותן.

הגדרת רכוש נפרד

כל הסכם ממון בין ידועים בציבור חייב להגדיר באופן ברור מהו הרכוש אותו מבקשים הצדדים להפריד, כיצד כל צד ינהל אותו (למשל: התייחסות לחשבונות בנק), וכן מה יעלה בגורלו של רכוש חלופי (‘גלגול’ נכסים) ו/או של הון (עליית ערך) ו/או פירות (תשואות) מרכוש זה.

חשוב לזכור, כי החיים חזקים יותר ובמרצות השנים, גם אם בני הזוג לא התכוונו לכך, הם עלולים ‘לערבב’ רכוש נפרד עם רכוש המשותף.

על ההסכם לשקף את המשמעות המשפטית של אותו ‘ערבוב’, הן בתקופת החיים המשותפים והן במקרה של פרידה.

הגדרת רכוש משותף

יש להגדיר בהסכם באופן ברור מה ייחשב כרכוש משותף (אם בכלל) ומה לא.

מאחר ובדרך כלל יש לבני זוג גם הוצאות משותפות על ההסכם לתת את הדעת על כך, ולשקף את המשמעות המשפטית של הדברים (למשל: התייחסות למצב של פתיחת חשבון בנק משותף, לצורך מימון תשלומים בגין הוצאות משותפות וכו’).

מדיניות רכושית, תמורות והתפתחויות כלכליות

נכסים קיימים של כל צד יכולים להשתנות בעתיד. להשתבח, להתרחב, לגדול, להתחלף, לייצר הון ותשואות, ואולי גם חובות וכדומה.

כמו כן, מי מבני הזוג יכול לקבל מתנות או ירושות וכו’.

הנושא של עסקים וחברות (אם יש) אף הוא חייב לבוא לידי ביטוי בהסכם.

על הסכם ממון בין ידועים בציבור לשקף את השינויים הללו ואחרים ואת דינם ביחס להגדרות של ‘רכוש נפרד’ אל מול ‘רכוש משותף’, כפי שהן מופיעות בהסכם.

הסכם ממון בין ידועים בציבור – חשיבות ויתרונות

פלטפורמה משפטית מסודרת

הסכם ממון בין ידועים בציבור מגבש פלטפורמה משפטית מסודרת וברורה.

ההסכם יכול להגדיר עבור הזוגות הידועים בציבור מתווה משפטי, המוסכם עליהם מראש, ובכך למנוע מהם התדיינויות משפטיות ארוכות ומתישות בעתיד, תוך חסכון של אנרגיה, זמן וכסף.

שקט נפשי, יציבות ובטחון כלכלי

חתימה על הסכם ממון ידועים בציבור שהוא הוגן ומושכל מבטיחה, כי מי מבני הזוג אינו נמצא בקשר בשל מניעים כלכליים ולא מאהבה.

עניין זה מקבל משנה תוקף, כאשר עסקינן ביחסי ידועים בציבור בהם יש פער גילאים גדול ו/או כלכלי מאד משמעותי בין הצדדים.

עריכת הסכם ממון ידועים בציבור במקרים כגון דא עשויה לתרום עד מאוד למערכת היחסים הזוגית, בהענקת תחושה של שלווה ובטחון, הן מבחינה אישית והן מבחינה כלכלית.

הכרה רשמית

הסכם ממון ידועים בציבור בהרבה מובנים למעשה “ממסד” באופן פורמלי את הקשר ונותן לו הכרה רשמית, הן בין בני הזוג עצמם והן מבחינת הסביבה.

כמו כן, בני הזוג  יוכלו בעתיד להשתמש בהסכם ממון ידועים בציבור גם בתור גושפנקה להוכחה עצם הקשר הזוגי ביניהם במקרה של פרידה ומחלוקת בסוגיות של חלוקת הרכוש.

הסכם ממון בין ידועים בציבור גם יסייע לצדדים לקבל הכרה רשמית מצד מוסדות המדינה (למשל: המוסד לביטוח הלאומי) ו/או גופים שונים (למשל: זכויות בן זוג, אשר מקורן מקום העבודה של בן הזוג השני), כבני זוג ידועים בציבור, לכל דבר ועניין, אף מבלי שנישאו.

ההסכם ישמש כראייה לעניין קבלת קצבת שארים, וכו’.

מומלץ לדאוג שהסכם הממון יכלול פרק ובו התייחסות מפורשת וספציפית לעניינים דלעיל.

הגנה על רכוש על ידי מנגנון של הפרדה רכושית

הסכם ממון ידועים בציבור יגדיר באופן ברור מהו המועד הקובע לתחילת הקשר, וכן את כל הנושא של שיתוף, או הפרדה, של נכסים, לפי הרצון ההדדי של הצדדים.

בני זוג ידועים בציבור, אשר לשניהם, או למי מהם, מדובר כעת בפרק ב’, או כאשר עסקינן ביחסים בגיל מאוחר יחסית, כאשר כל צד כבר צבר לעצמו, בעמל רב שנים, כספים ו/או נכסים, יכולים להגדיר ולקבוע ביניהם מראש, במדויק ובמסודר מהם אותם הנכסים, אשר היו בבעלות כל אחד מהם לפני תחילת הקשר, על מנת למנוע סכסוכים ומחלוקות עתידיים, ובכך להגן על רכושם ממקודם (כאמור, לעתים הם יעדיפו, כי גם במהלך הקשר, יחול ביניהם  מנגנון של הפרדה רכושית).

במקרים רבים, גם רכוש שלא אמור להתחלק בין הצדדים במקרה של פרידה (רכוש שלא אמור להיות מאוזן באופן שווה, לדוגמה: כספי מתנה שנתנו בעבר הורי אחד הצדדים לצורך רכישת דירה, או חסכונות ורכוש קיים של מי מהצדדים, וכדומה) “מתערבב” עם הרכוש המשותף החדש של בני הזוג, וזאת בשל הקושי הפרקטי לבצע, בהתנהלות חיי היומיום, הפרדה רכושית מוחלטת.

בסיטואציות כאלו, לרוב יהא קשה מאוד להבדיל ולומר בעתיד מה כן צריך להתחלק ומה אינו צריך להתחלק, וכמובן גם באיזה אופן, וכיו”ב.

הסכם ממון הפרדה הקובע רכושית מוחלטת הנערך באופן מקצועי עבור בני זוג ידועים בציבור בהחלט מהווה מענה מצוין ויכול לפתור ולמנוע את כל אותן הדילמות באופן מסודר ומדויק, כל זאת לפי הרצונות, הצרכים והמטרות הייחודיים המוסכמים שלהם.

הגנה על דירה ו/או נכסים שהתקבלו בירושה ו/או מתנה

הסכם ממון בין ידועים בציבור יכול לאפשר הגנה מקסימלית על דירה שרכש מי מבני הזוג עוד לפני הקשר, דירה שנתקבלה אצלו במתנה, או דירה שקיבל מי מהצדדים בירושה לפני תחילת הקשר הזוגי ו/או במהלכו והרשומה על-שמו, בייחוד אם שימשה בהמשך כדירת המגורים של בני הזוג במהלך שנות חיים משותפים ארוכות, וכו’.

כמו כן, במקרה שדירה כאמור נמכרת והכסף מוכנס לחשבון המשותף ו/או משמש את בני הזוג למימון רכישת דירה גדולה יותר עבור שניהם ו/או במקרה שהדירה אינה נמכרת, אך לאורך שנים ארוכות כספי השכירות מופקדים לחשבון משותף.

בכל המקרים הללו, קיימת סכנה, כי מבחינה משפטית לבן הזוג השני תהיה עילת תביעה ביחס לדירה, או לכספים, כאמור לעיל, אשר במקור כלל לא היו שלו .

שמירה על הזכויות של ילדים מקשר קודם

הסכם ממון בין ידועים בציבור יכול לאפשר הגנה משפטית וכלכלית על ילדים מנישואין ו/או מערכת יחסים קודמים, ובתוך כך לשמור ולהבטיח את זכויותיהם הרכושיות העתידיות (בשילוב עריכת צוואה רגילה, או הדדית).

עריכת הסכם ממון בין ידועים בציבור אף עשויה למנוע ‘תרעומת’ וכעסים מצדם הילדים של כל אחד מבני הזוג, העשויה להעכיר היחסים בינם לבן ההורה ו/או בן הזוג החדש, נוכח החשש מנישול אפשרי מנכסי ירושה ו/או פגיעה בה.


אישור הסכם ממון ידועים בציבור

הסכם ממון בין ידועים בציבור אין חובה לאשר בבית משפט.

לפיכך, הסכם ממון יהיה תקף מיד עם חתימת בני הזוג עליו, וזאת בהיותו הסכם שנכרת בהסכמה בין שני צדדים, המחייב אותם מבחינה משפטית, לפי דיני החוזים, לכל דבר ועניין.

בעקרון, הסכם ממון בין ידועים בציבור אינו מוגבל בזמן ויהא תקף כל עוד מערכת היחסים מתקיימת (ההסכם יפקע במקרה של פרידה, או חלילה בפטירת מי מהצדדים).

אם הצדדים מעוניינים, ניתן לחתום על ההסכם גם בפני עורך דין ו/או נוטריון, על מנת לתת להסכם הממון גושפנקה משפטית חזקה יותר, המעידה על כך שבני הזוג אכן חתמו על הסכם הממון, וכי עשו כן מתוך רצון חופשי ובחירה, לאחר שקראו את תוכנו, הבינו את משמעות הוראותיו ואת תוצאותיו המשפטיות.

כמו כן, יש אפשרות לאשר הסכם ממון בין ידועים בציבור בפני בית משפט לענייני משפחה.


צוואה ככלי משפטי משלים להסכם ממון

כפי שצוין לעיל, לפי סעיף 55 לחוק הירושה, התשכ”ה-1965, ככל הנוגע לידועים בציבור, במקרה של פטירה רואים את הצד הנשאר בחיים כאילו המוריש ציווה לו את מה שהיה מקבל בירושה לפי דין אילו היו נשואים, ובלבד שהצד הנפטר לא הותיר צוואה הקובעת אחרת.

כעולה מכאן, ברירת המחדל החוקית היא, כי בהיעדר צוואה בן הזוג הנותר בחיים זכאי לרשת את בן הזוג הנפטר כאילו הם היו נשואים זה לזה.

כמו כן, סעיף 8.(א) לחוק הירושה, אשר כותרתו “עסקאות בירושה עתידה” קובע:

“8.    (א)  הסכם בדבר ירושתו של אדם וויתור על ירושתו שנעשו בחייו של אותו אדם – בטלים.

           (ב)  מתנה שאדם נותן על מנת שתוקנה למקבל רק לאחר מותו של הנותן, אינה בת-תוקף אלא אם נעשתה בצוואה לפי הוראות חוק זה.”

משמעות הדברים היא, כי סעיף בהסכם הקובע שבני הזוג לא ירשו זה ‏את זה ו/או סעיף הקובע מה הם יורישו זה לזה – אינו תקף.

כלומר, הסכם ממון אינו יכול להוות תחליף לצוואה.

הסכם הממון יכול לקבוע רק את היקף תחולת העיזבון של כל צד (קרי: מה “שייך” לעיזבון) במקרה של פטירת מי מהצדדים, אולם אינו יכול לקבוע את היורשים (לא את זהותם ולא את חלקם בעיזבון).

ובמלים אחרות: אם הסכם ממון ידועים בציבור ‏קובע, כי רכוש מסוים מוגדר כמהווה “רכוש משותף” של שני בני הזוג, וחלילה אחד מבני הזוג הלך לעולמו, אזי מחצית מהרכוש הזה כבר שייך למעשה לבן הזוג הנותר ‏בחיים (ואינו חלק מהעיזבון של הצד שנפטר), כך שרק העיזבון עצמו יחולק בין היורשים, לפי הוראות חוק הירושה, או לפי צוואה.

לפי החוק, עיזבונו של אדם כולל את כל רכושו, מכל סוג ומין שהוא ומכל מקור (מלבד קופות גמל, ביטוחי חיים וקרנות שבהם נקבע ‏מוטב ספציפי), ובהיעדר צוואה – יורשים בן או בת הזוג מחצית מהכול

אנשים רבים לא מודעים ו/או מבינים את המשמעות הקריטית של היעדר צוואה במקרה של פטירה. לכן, נדגיש שוב – בן או בת הזוג יורשים מחצית מעיזבון הצד המנוח/ה גם אם ‏קיים ביניהם הסכם ממון ידועים בציבור הקובע הפרדה רכושית מוחלטת, ובנוסף אם כל הרכוש שנצבר ע”י הצד המנוח/ה לפני ההיכרות!

האם יש צורך להכביר מלים על החשיבות עריכת צוואה כמכשיר משפטי נוסף ומשלים להסכם הממון?! אי עריכת צוואה ‏משמעותה אדישות ו/או חוסר אחריות לסוגיית ההורשה, שכן בן או בת הזוג שלכם ירשו מחצית מכל מה ששייך לכם, אף אם הם (וכולם) ‏יודעים שבכלל התכוונתם להוריש אך ורק לילדיכם.

לכן, יש הכרח להסדיר מצב של פטירה, אשר, למרבה הצער, עלול ‏להגיע באופן במפתיע ובכל גיל, ולכן מומלץ לערוך במקביל גם צוואה.

ויצוין, כי להבדיל מהסכם ממון המחייב הסכמה וחתימה של של הצדדים עליו, עריכת צוואה היא מעשה פרטי ואישי של המצווה, אשר אינו מחייב שיתוף פעולה (וגם לא ידיעה של ‏הצד השני). ‏

מידע נוסף לגבי ההבדל בין הסכם ממון וצוואה ניתן לקרוא כאן באתר.

שירותי המשרד בתחום

מי אנחנו

משרד עורכי דין ונוטריון עמית ורד פועל משנת 1998 ומתמחה בדיני משפחה, כולל בנישה של עריכת הסכמי ממון.

המשרד מתמחה בנושא של גירושין ודיני משפחה, עם ניסיון רב ומוכח בעריכת הסכמי ממון מקצועיים מכל הסוגים, לרבות הסכם ממון בין ידועים בציבור, בהתאמה אישית ומדויקת לפי הצרכים הייחודיים של כל לקוח.

אנו מאמינים, כי חזון יוצר מציאות, ולפיכך פועלים בכל האמצעים ובכל זמן נתון לשם שמירת וקידום האינטרסים של לקוחותינו בדבקות לשם מתן המענה, הפתרונות והתוצאות המיטיבים ביותר עבורכם, בכל פעם מחדש. כל זאת, אגב חתירה תמידית למצוינות שירותית ומקצועית.

בשביל זה אנחנו כאן.

עורך דין עמית ורד הוא גם מגשר מוסמך ומנוסה (לרבות הכשרה מיוחדת של גישור גירושין ומשפחה), ולפיכך במקרה של כל חשש המקנן בלבכם ו/או מחלוקת בקשר עם עריכת הסכם ממון בין ידועים בציבור, אנו נוכל לסייע לכם במציאת הפתרונות המושכלים, לכל סוגיה שתתעורר בדרך.

בהקשר זה יצוין עוד, כי ההתמחות המשולשת והמשולבת של המשרד גם בתחום של דיני מקרקעין ומיסוי, יחד עם הדיסציפלינה המשפטית של דיני משפחה, מאפשרת לנו לספק שירותי עריכת הסכם ממון בין ידועים בציבור ברמה מקצועית הגבוהה ביותר.

כמה סיבות טובות לבחור בנו

שוקלים הסכם ממון ידועים בציבור?

להלן כמה סיבות טובות מדוע כדאי לכם לבחור במשרדנו:

  • התמחות בעריכת הסכמי ממון.
  • ותק וניסיון של מעל 25 שנים.
  • מקצועיות ומוניטין (פירמה מהמובילות בתחום בישראל).
  • ערכנו מאות רבות של הסכמי ממון לידועים בציבור.
  • ערך מקסימלי לכסף שלכם (מחירים הוגנים).
  • ליווי אישי וצמוד בתהליך על ידי עו”ד עמית ורד.
  • שקיפות מלאה וזמינות בכל שלבי העבודה.
  • אין הגבלה במספר הטיוטות עד להגעה לנוסח סופי להסכם.
  • אפשרות לתכנון מיסוי מקרקעין (לחסכון במס) במשולב עם הסכם הממון .
  • פתרונות יצירתיים וכלים משפטיים מתקדמים.
  • רגישות רבה מאוד, מתוך הבנת המצב העדין.

יצירת קשר

גולשים נכבדים,

אם התרשמתם מהמשרד והנכם מעוניינים לקבל מאיתנו ייעוץ משפטי ו/או ליהנות מהשירותים המשפטיים שלנו בתחום של הסכם ממון בין ידועים בציבור, הנכם מוזמנים נא ליצור עמנו קשר  ולתאם פגישה.

אנו נציע לכם מענה ופתרונות מקצועיים ומותאמים אישית לפי הנסיבות, הצרכים, המטרות והשאיפות הייחודיים שלכם.

נשמח לראותכם ולהכירכם.

שלכם בברכה

ובנאמנות,

עמית ורד – משרד עורכי דין | נוטריון | גישור

רוטשילד 15 (פינת זד”ל 1) קומה 6

מתחם גן העיר, ראשון לציון 7526601

לייעוץ ו/או תיאום פגישה עם משרדנו, התקשרו עכשיו: 03-9499555


הסכם ידועים בציבור – מידע נוסף שכדאי לקרוא

באתר זה קיים מאגר מידע מקצועי מקיף על הסכמי ממון, הכולל עשרות דפי הסבר, מאמרים, מדריכים, חקיקה, עדכוני פסיקה, ועוד.

באמצעות המאגר שלנו תוכלו להעשיר את הידע שלכם על הסכמי ממון ולקרוא, בין היתר:

  • החשיבות של עריכת הסכם ממון בין ידועים בציבור.
  • באיזה שלב של הקשר כדאי לערוך הסכם ממון ידועים בציבור?
  • פורמטים שונים של הסכמי ממון לידועים בציבור.
  • כיצד להציג את הנושא בפני הצד השני?
  • הגנה על דירת מגורים על ידי הסכם ידועים בציבור.
  • הסכם ממון ידועים בציבור וצוואה ככלי משפטי משלים.
  • הסכם ממון ידועים בציבור על עסק, חברה וכו’.
  • הסכם ממון ידועים בציבור על מתנות וירושות.
  • הסכם ממון ידועים בציבור הפרדה רכושית.
  • הסכם ממון ידועים בציבור והיבטי מיסוי מקרקעין (חסכון במס).
  • שאלות ותשובות (Q&A) על הסכם ממון.
  • חקיקה ועדכוני פסיקה.
  • ועוד…

ניתן לעיין במאגר המידע – בלחיצה על הקישור הבא.


 

__________

קשה לכם להחליט על עורך דין הסכם ממון ידועים בציבור?
הנושא רגיש ומעבר לפרמטרים ‘היבשים’ הרגילים, חשוב שהזוגיות שלכם לא תיפגע.
בחירה נכונה של האדם, האישיות של עורך הדין – היא המפתח להצלחה!

בואו לפגוש אותנו ותרגישו באינטואיציה שלכם האם אנחנו מתאימים לכם.

דברו איתנו: 03-9499555

__________

 

אנחנו כאן בשבילכם לייעוץ משפטי ו/או תיאום פגישה דברו איתנו
up

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    מעדיפים להתקשר? 03-9499555 | הפנייה אינה מחייבת אתכם. סודיות מובטחת.
    close
    WhatsApp chat