צוואה – שאלות ותשובות (Q&A)

כיצד ניתן לערוך צוואה?

ניתן לערוך צוואה בשלוש דרכים:

  • צוואה בכתב יד.
  • צוואה בפני עדים.
  • צוואה בפני רשות (בית משפט או נוטריון).

מאחר וצוואה הוא מסמך חשוב מעין כמותו, מומלץ לערוך צוואה באמצעות עורך דין צוואה מומחה הבקיא בדיני צוואות וירושות (אחד שכבר ערך מאות צוואות).

מדוע כדאי לערוך צוואה?

לעריכת צוואה מספר יתרונות. היתרון העיקרי שלה היא האפשרות לקבוע כיצד יחולק רכושך בהגיעך לבית עולמך, בשונה מההסדר הקבוע בחוק הירושה.

מאחר ואין אדם יודע את יומו, עריכת צוואה תאפשר לך לקבוע את חלוקת רכושך לקרוביך, לפי שיקול דעתך הבלעדי, ובכך תיתן לך שקט נפשי.

עריכת צוואה גם יכולה למנוע ו/או לצמצם מאוד, האפשרות של מאבקי ירושה עתידיים ומכוערים של קרוביך, לגבי עיזבונך, לאחר פטירתך.

בנוסף, במקרה של הליכי גירושין ו/או פרידה, עריכת צוואה תמנע מרכושך להגיע לבן זוגך, למקרה בו חס וחלילה תמות טרם סיום הגירושין.

כמו כן, במקרה של ידועים בציבור, או נישואין שניים, לעתים קיים צורך ממשי להסדיר את הנושא, ובתוך כך לדאוג לחלוקה בה אתה חפץ, כדי לעשות איזון מסודר בנושא של חלוקת הרכוש בין בן הזוג הנוכחי ובין ילדים מנישואין קודמים, וכיו”ב.

מהי הדרך המומלצת ביותר לערוך צוואה?

צוואה היא מסמך רגיש, המתייחס לכלל רכושו של אדם אותו צבר במהלך כל ימי חייו, לכן יש לתת לה תשומת לב מיוחדת.

הדרך המומלצת ביותר היא לערוך צוואה נוטריונית, אשר נערכה באופן מקצועי ע”י עורך דין המומחה לתחום של צוואות, וכן אומתה ע”י נוטריון, כצוואה בפני רשות, אשר המחוקק מעניק לה חזקה, כי נערכה ונחתמה כדין ע”י המצווה, מתוך רצון חופשי והבנת משמעות והוראות הצוואה.

איך אני מבטל/משנה צוואה שערכתי?

צוואה ניתן לבטל בכל עת.

ניתן לערוך צוואה מאוחרת, או אז היא תבטל אוטומטית ובאופן מיידי כל צוואה קודמת שנערכה, ללא חובה לבטל באופן ספציפי ובאקט פוזיטיבי צוואות קודמות.

אם אינך מעוניין לערוך צוואה חדשה, אלא רק לבטל צוואה קיימת, תוכל לעשות כן ע”י כך שתקרע את מסמך הצוואה, או תרשום עליו מבוטל (לרבות על עותקיו המקוריים וצילומים, אם נעשו). כדי למנוע ספקות ובעיות, רצוי לפנות אל עורך דין, או נוטריון, ולערוך תצהיר מסודר לגבי ביטול הצוואה, כדי שיורשים לא ינסו בעתיד לעשות שימושי בהעתק צילומי של הצוואה (ככל שישנו ואינו בידך).

האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

צוואה הדדית ניתן לבטל, בהתאם ובכפוף למגבלות הקיימות בחוק.

במידה ושניכם עדיין בחיים, ניתן לבטל את הצוואה, בכפוף למתן הודעה לבן הזוג, על מנת ליידע אותו ויוכל אף הוא לשקול האם לבטל ו/או לשנות גם את צוואתו ההדדית שלו.

במידה ומדובר על מקרה בו אחד מבני הזוג נפטר ובן הזוג השני מעוניין לבטל את צוואתו ההדדית שלו, ניתן לעשות כן, כל עוד העיזבון טרם חולק, ועל בן הזוג להסתלק מהעיזבון לפי הצוואה ההדדית, ולחלופין במקרה של חלוקת העיזבון, עליו להחזיר את מה שקיבל מהעיזבון מכוח הצוואה ההדדית.

האם כדאי להפקיד צוואה אצל רשם הירושה?

לאחר עריכת הצוואה, ניתן להפקידה למשמורת אצל הרשם לענייני ירושה.

להפקדה כזו של צוואה, יש מספר יתרונות בולטים:

  • שמירת הצוואה באופן פיזי.
  • שמירת הצוואה למקרה שהיורשים לא ימצאו את הצוואה, או למקרה “שתיעלם”.
  • מניעת “הפעלת” צוואה קודמת, או בקשה לצו ירושה, ע”י יורשים.
  • המחוקק רואה צוואה שהופקדה בבחינת אישור לכך שהמסמך אכן מהווה צוואה אותה ערך המצווה.
  • עלות הפקדת צוואה היא זולה, לעומת הערך המוסף, אשר יעניק לך בטחון בצוואה ושקט נפשי.

כמה עולה לערוך צוואה?

עלות עריכת צוואה היא משתנה בין משרדי עורכי דין שונים, לפי מדיניותם. לא קיים תעריף קבוע לצוואה, העלות גם תלויה במורכבות הצוואה הספציפית, לפי צרכי ומטרות הלקוח.

אישור נוטריוני של צוואה נעשה לפי תעריף קבוע של משרד המשפטים (נכון לשנת 2019 עלות אימות צוואה לעותק אחד הוא בסך של 242 ש”ח, לא כולל המע”מ).

נציין, כי לאור מגבלות כללי האתיקה החלים על עורכי דין, אנו מנועים מפרסם כאן באתר תעריפי שכר-טרחה של משרדנו, אולם הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר לצורך קבלת הצעת מחיר מפורטת ומסודרת, ללא התחייבות כל שהיא מצדכם.

ערכנו הסכם ממון, האם יש צורך בצוואה?

לפי פסיקת בתי המשפט בישראל, הסכם ממון אינו גובר על צוואה, ואינו יכול להוות תחליף לצוואה.

סעיף 8 לחוק הירושה קובע, כי התחייבות של אדם לגבי ירושה עתידית היא בטלה מדעיקרא, שכן, בכל רגע נתון, אדם רשאי לערוך צוואה ולשנות הוראותיה של צוואה קיימת. התחייבות שלו לעשות כן, היא אסורה ואף בטלה, כאמור.

מכיוון שכך, הדרך היחידה בה תוכל לקבוע כיצד יחולק רכושך בהגיעך לבית עולמך היא אך ורק ע”י עריכת צוואה כדין.

גם אם חתמתם על הסכם ממון לפיו כל אחד ירש את חלקו של הצד השני במקרה של פטירה, הוראות מסוג זה עשויות להיות לא תקפות, ולכן ניתן ואף מומלץ לשלב הסכם ממון עם עריכת צוואה. פתרון זה יעניק לך מענה מקצועי לצרכיך ועשוי למנוע בעיות בעתיד לגבי אפשרות אכיפתו של הסכם הממון שלך.

אנחנו כאן בשבילכם לייעוץ משפטי ו/או תיאום פגישה דברו איתנו
up

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    מעדיפים להתקשר? 03-9499555 | הפנייה אינה מחייבת אתכם. סודיות מובטחת.
    close
    WhatsApp chat